Mikołaj Trzaska: Saksofonista, klarnecista, kompozytor muzyki filmowej. Studiował na wydziale malarstwa oraz pracowni multimedialnej na Gdańskiej ASP.
Muzycznie wyrósł na gruncie yassu – artystyczno-społecznego ruchu, który na przełomie lat 80 i 90-tych zbuntował się przeciw skostnieniu polskiego jazzowego środowiska. Wraz z Tymonem Tymańskim oraz grupą przyjaciół, zmienili oblicze polskiej muzyki jazzowej. Trzaska był współzałożycielem najważniejszej formacji yassu – legendarnej Miłości oraz liderem równie kreatywnego Łoskotu. Choć impet yassu wygasł wiele lat temu, stał się czołową postacią krajowej sceny improwizowanej.
Po okresie yassowym, nagrał kilka skupionych i wyciszonych płyt z sekcją braci Olesiów. Akompaniował poetom – Świetlickiemu i Andruchowyczowi, tworzy projekty muzyczno-literackie z Andrzejem Stasiukiem. Dziś jest liderem, międzynarodowego kwartetu – Inner Ear, kwartetu klarnetowego IRCHA, duńsko-polskiego tria Volumen, członkiem m.in: Resonance – Kena Vandermarka, Magic – Joe McPhee. Jest popularyzatorem muzyki żydowskiej, którą wykonuje i tworzy z grupą Shofar czyli Raphaelem Rogińskim i Maciem Morettim. Przede wszystkim jednak realizuje się na gruncie radykalnego współczesnego jazzu free. Podróżuje po świecie, współpracuje i nagrywa z tuzami światowej improwizacji, m.in. z Peterem Brötzmannem, Joe McPhee, Kenem Vandermakiem i Markiem Sandersem i Evanem Parkerem. Nagrał niezliczoną ilość płyt między innymi z Lesterem Bowie.
Trzaska dał się poznać także jako kompozytor pisząc muzykę do filmów Wojciecha Smarzowskiego: Dom zły, Róża, Drogówka, Pod Mocnym Aniołem, Wołyń, Kler oraz Wesele 2. Muzykę Trzaski muzykę można także usłyszeć w filmach Babisa Makridisa i Janisa Nordsa, Jest dwukrotnym laureatem Orłów oraz nagrody indywidualnej za muzykę na Festiwalu w Gdyni. Jest wykładowcą na wydziale Wiedzy o filmie i kulturze audiowizualne na Uniwersytecie Gdańskim W zeszłym roku ukazała się biografia artysty nakładem wydawnictwa Świat Literacki Pod Tytułem “Wrzeszcz”